טאי צ'י

טאי צ'י – האימון שמרפא את הגוף והנפש

אם יצא לכם לבקר בסין, וודאי נתקלתם בקבוצות של מאות מתרגלי טאי צ'י בפארקים ובמרחבים הציבוריים, אחד המראות המוכרים והמזוהים ביותר עם התרבות הסינית העתיקה ששרדה עד לימינו.

תהיתם מה הסוד של אומנות הלחימה מן המזרח? לא תאמינו, אבל היא עשויה לשפר את בריאותכם ורווחתכם הכללית. רוצים לדעת יותר? המשיכו לקרוא.

טיפול בתנועה - אימון טאי צ'י

מה זה טאי צ'י?

טאי צ'י, המכונה גם "אגרוף צללים", מתואר לעתים קרובות כ"מדיטציה בתנועה", אך נחשב לאחד מסוגי התרגול החיוניים ביותר לבריאות הגוף והנפש. מקורו בסין, שם פותח כאומנות לחימה שאינה תחרותית בעלת ערך לטיפול או למניעה של בעיות בריאותיות רבות.

הטאי צ'י משמש הן כתרגול גופני והן כטיפול בתנועה שמשלים טיפולים קונבנציונליים ומסורתיים שונים, כמו דיקור, שיאצו, טווינה ועוד.

תרגול טאי צ'י מתבצע באיטיות ובעצימות נמוכה, ולכן הוא מתאים במיוחד לאנשים מבוגרים, למי שסובל מבעיות אורתופדיות, למי שמשתקם מפציעות וניתוחים ואף לנכים ולמשותקים על כיסאות גלגלים.

במהלך התרגול מתבצעת סדרה של תנועות, שמכונות כפעולות של בעלי חיים או מהלכי לחימה שונים (מזכיר מעט את הקונג – פו), ותוך כדי התנועה עוברים מיציבה אחת לשנייה, שומרים על תנועה מתמדת, נושמים בטבעיות נשימות עמוקות וממקדים את תשומת הלב בתחושות הגוף.

מאפייני התנועה והתרגול בטאי צ'י

  • תנועות מעגליות ולא מאולצות
  • שרירים נינוחים ולא נמצחים
  • מפרקים לא מכופפים או ננעלים לחלוטין, רקמות החיבור לא נמתחות.

עקרונות הטאי צ'י

עקרונות הטאי צ'י מבוססים על הפילוסופיה הסינית העתיקה של הטאואיזם, המדגישה את האיזון הטבעי שישנו בכל הקיים ואת הצורך לחיות בהתאם לדפוסי הטבע. על פי פילוסופיה זו, כל הקיים מורכב משני אלמנטים מנוגדים – יין ויאנג – שחותרים יחד כל הזמן להגיע לאיזון.

החתירה לאיזון ולהשגת הרמוניה מובילה לחיים של שלום, שמוביל לאריכות ימים. אדם שחי בהרמוניה מושלמת יזכה לאיזון ושלמות שיתבטאו בשלוות הנפש ובריאות הגוף.

התפתחות הטאי צ'י לאורך ההיסטוריה

המקורות של הטאי צ'י אינם ידועים, אך האזכור הראשון לו הופיע בספר השינויים לפני למעלה מ- 3,000 שנה, בתקופת שושלת ג'ואו, שם נכתב כי "בכל השינויים קיים טאי צ'י, הגורם לשני ההפכים בכל דבר".

קיימים סיפורים אגדיים אודות דמות בשם ג'אנג שאנפנג, כומר טאואיסטי מפורסם מהמאה ה- 15, שהאמין שהוא בעל כוח פנימי עצום ויכולת על אנושית ופיתח את הטאי צ'י.

מקורות אמינים יותר של הטאי צ'י מתייחסים לצ'ן וואנגינג, שהשתייך למשמר המלכותי במאה ה- 16 של הכפר צ'ן במחוז וונשיאן, ולאחר פרישתו מהצבא נמשך לתורת הטאואיזם, שהובילה אותו לחיים פשוטים של חקלאות, לימוד והוראת אומנויות לחימה.

העדויות המודרניות מתייחסות לצ'ן וואנגינג, שפיתח בשנות ה- 70 של המאה ה- 20 מספר שגרות טאי צ'י, שהושפעו מסגנון צ'ן הקלאסי ומעולמות האגרוף. לימים הטמיע טכניקות פילוסופיות עתיקות בשגרת האימונים, אשר יחד עם שימוש בבהירות התודעה התפתחו לתרגול טאואיזם, המתבסס על מאמץ מרוכז של כוח פנימי ותרגילי נשימה עמוקה.

לאורך השנים הפך הטאי צ'י למערכת שלמה של פעילות גופנית, בה עבודה עם שדה האנרגיה של הגוף, ריכוז תודעתי, נשימה ותנועה קשורים זה לזה.

סגנונות הטאי צ'י

קיימים 5 סגנונות טאי צ'י:

הסגנון אפיון הסגנון
טאי צ'י בסגנון יאנג מתמקד בתנועות איטיות וחינניות והרפיה. סגנון יאנג הוא נקודת התחלה טובה למתחילים.
טאי צ'י בסגנון וו שם דגש על תנועות מיקרו ומתאפיין בתנועות איטיות מאוד.
טאי צ'י בסגנון צ'ן משתמש בתנועות איטיות ומהירות. סגנון זה של טאי צ'י עשוי להיות קשה עבור מתגלים חדשים.
טאי צ'י בסגנון השמש חולק הרבה קווי דמיון עם סגנון צ'ן. סגנון השמש כרוך בפחות כפיפות, בעיטות ואגרופים, מה שהופך אותו לתובעני פחות.
טאי צ'י בסגנון האו סגנון פחות מוכר, שמוגדר על ידי התמקדות במיקום מדויק ובכוח פנימי.

כיום, במרבית המקומות בישראל מתורגלת שיטת טאי צ'י צ'ואן, שמשלבת את כל 5 הסגנונות הללו ונועדה לקדם את בריאות המתרגלים. במקומות מסוימים, ניתן ללמוד גם את שיטת טאי צ'י וודאנג, שפותחה בהונג קונג, ומדגישה את האלמנטים של אומנות הלחימה.

היתרונות הבריאותיים של תרגול טאי צ'י – לחימה מן המזרח

תרגול קבוע של טאי צ'י עם מדריך מוסמך ומיומן יכול להועיל למתרגלים במגוון דרכים שתורמים לרווחתו הכללית ולסייע לטפל בקשת רחבה של סימפטומים ובעיות בריאותיות.

תרגול טאי צ'י מסייע להפחית מתחים, חרדה ודיכאון. תרגול קבוע משפר את מצב הרוח, מגביר את רמת האנרגיה הכללית והסיבולת, משפר את גמישות המפרקים והשרירים ומחזק את רקמות החיבור.

מחקרים מצאו שהטאי צ'י עשוי להועיל עבור מי שסובל מבעיות שינה או מתפקוד ירוד של המערכת החיסונית, הוא מסייע להוריד את לחץ הדם, מפחית כאבי מפרקים, גם בקרב הסובלים מדלקות פרקים כרוניות, מסייע לבריאות הלב לסובלים מאי ספיקת לב ומפחית את הסיכון לנפילות בקרב מבוגרים.

עוד נמצא, כי הטאי צ'י מקדם ירידה במשקל, משפר את ההכרה בקרב מבוגרים עם לקות קוגניטיבית, משפר תסמיני פיברומיאלגיה ותסמיני COPD (מחלת ריאות חסימתית כרונית) ומשפר איזון וכוח בקרב חולי פרקינסון.

מי יכול לעשות טאי צ'י?

טאי צ'י מתבצע בעצימות נמוכה ומפעיל מתח מינימלי על השרירים והמפרקים, מה שהופך אותו לבטוח בדרך כלל לכל הגילאים ורמות הכושר. מסיבה זו הוא עשוי להתאים במיוחד למבוגרים או לאנשים שסובלים מפציעות ולא יכולים לבצע פרקטיקות אימון אחרות.

הטאי צ'י אהוד גם אודות לעובדה שהוא לא מצריך ציוד מיוחד, וניתן לתרגל אותו בכל מקום ובכל זמן, יחד עם מתאמנים נוספים או לבד. מי שמעונין באימון טאי צ'י למתחילים או למתקדמים לא נדרש להכיר וללמוד את עקרונות הטאואיזם והפילוסופיה הסינית כדי ליהנות מיתרונות האימון.

למרות שטאי צ'י בדרך כלל בטוח, נשים בהריון או אנשים הסובלים מבעיות מפרקים, כאבי גב, שברים, אוסטאופורוזיס חמור או בקע צריכים להתייעץ עם מדריך טאי צ'י באשר לתנועות שלא מומלץ להם לבצע.

אימוני טאי צ'י לילדים משולבים במסגרת פעילות קרן קרב בבתי הספר היסודיים ברחבי הארץ.

אימון טאי צ'י – מה הוא כולל, וכמה זמן הוא נמשך?

שיעור טאי צ'י מתחלק ל- 3 חלקים:

  1. חימום – תנועות קלות כמו סיבובי כתפיים עדינים, סיבוב הראש מצד לצד וכדו', שמסייעים להרפות את השרירים והמפרקים ולמקד את תשומת הלב בנשימה ובגוף.
  2. הדרכה ותרגול של תבנית טאי צ'י– תבניות הן סדרות תנועות של טאי צ'י, שכוללות בין 12 תנועות למאות תנועות. תרגילי טאי צ'י למתחילים כוללים בדרך כלל תבניות קצרות ואיטיות, במיוחד אם מדובר באדם מבוגר או במצב בריאותי ירוד.
  3. צ'י קונג – תרגול נשימות עם תנועה שנועד להרגיע את הנפש ולגייס את האנרגיה של הגוף.

בשלבים ראשוניים התמקדות האימון היא בתנועות, אך באימונים מתקדמים האימון היחידני עובר לפושינג הנדס, תרגול בזוגות, שמסגרתו מתמקדים בארבע הפינות ובארבעת השערים (הנקראים גם ארבעת הכיוונים) בטאי צ'י, שהם 8 הכוחות הפנימיים של האדם.

שיעור טאי צ'י אורך כשעה.

מה ההבדל בין טאי צ'י וצ'י קונג?

הצ'י קונג והטאי צ'י הן 2 אומנויות לחימה אחיות, שמקורן בסין. שתיהן מתבססות על עקרונות זהים, ובדרך כלל תנועות הצ'י קונג משולבות בתרגול הטאי צ'י (בחימום ובהרפיה).

הטאי צ'י מצריך קואורדינציה רבה יותר ביחס לצ'י קונג, ומדגיש את תנועות האגן והעברת המשקל מרגל לרגל. הוא דורש תרגול רב וחזרה על התנועות, ובכדי להרגיש את אפקט התרגול נדרש לשמור על שגרת אימונים קבועה.

היתרון המהותי של הצ'י קונג על פני הטאי צ'י הוא שקל יותר ללמוד את התנועות וליישם אותן, אולם לשתי צורות התרגול יכולות להיות השפעות דומות.

שתי האומנויות משלבות מבנה ושורש, כלומר תרגול חיצוני ופנימי, המכונה ניי קונג, החיוני לשליטה עצמית, המוגדרת כאחת המיומנויות החיוניות לכל לוחם.

כמה עולה שיעור טאי צ'י?

כאשר מדובר בשיעורי טאי צ'י, מחיר פר שיעור עשוי להשתנות בהתאם למסגרת בה מתאמנים. עלות אימונים שבועיים או דו שבועיים במרכז קהילתי במסגרת קבוצתית, שנחשבת לאופציה הזולה יותר, עולה בין 150 ל- 300 שקלים.

עלות לימודי טאי צ'י במסגרת פרטית עשויה לנוע בין עשרות שקלים למאות שקלים בודדות לאימון.

איך מתחילים ללמוד טאי צ'י?

טאי צ'י לצורך בריאות מתמקד ביציבה נכונה ובתנועות מדויקות, דבר שקשה ללמוד לבד. למי שטרם התנסה בתרגול מומלץ להיעזר תחילה במדריך טאי צ'י מוסמך. כיום ניתן ללמוד טאיצ'י במסגרת פרטית או במרכזים שונים, לרבות מרכזים קהילתיים ברחבי הארץ.

אנו מזמינים אתכם לחוות ממקור ראשון את נפלאות המדיטציה ואומנות הלחימה הסינית בשיעור התנסות. צרו קשר, ונציגינו ישמחו לקשר אתכם עם מדריכי הטאי צ'י המובילים בארץ.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
המאמר נכתב ע"י:
סיוון קידר
סיוון קידר

מרצה ומאמנת לאורח חיים בריא, מטפלת ברפואה סינית מסורתית, מטפלת בכירה בשיאצו ומאסטר רייקי, משנת 2010.

היה מעניין? החכמתם? אתם חייבים להראות גם לאחרים! שתפו:
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
אל תפספסו! מאמרים נוספים שיעניינו אתכם:
טיפול ע"י מוקסה
מוקסה

מהי דרך הטיפול השימושית ביותר אצל מטפלים ברפואה הסינית? אם לא עניתם "מוקסה",

למאמר המלא»
דילוג לתוכן